نمایشگاه هنر ایران

هنر چاپ دستی و رواج آن در دنیا

نمایشگاه هنر ایران: هنر چاپ دستی و رواج آن در دنیا

از معروف ترین چاپ های دستی میتوان به چاپ دستی های ژاپنی اشاره کرد. این نوع چاپ دستی « اوکی یوئه » نام داشت. این نوع چاپ دستی یک نوع از چاپ چوب بود که به موضوعاتی مثل ادبیات، زندگی روزمره، زندگی درباری، طبیعت بی جان، کابوکی و رسم و رسومات و همچنین مذهب می پرداخت. در واقع اوکی یوئه به معنای جهان زودگذر می باشد.

از هنرمندان مشهور چاپ چوب یا اوکی یوئه می توان به هوکوسای، هیروشیگه و کونی یوشی اشاره کرد. که آثار معروف و قابل تامل و تحسینی را به وسیله چاپ چوب در دوران ادو در ژاپن آفریدند.

اثر هوکوسای به نام موج بزرگ

در اروپا نیز در قرون پانزدهم نقاش شهیر تاریخ، رامبراند اقدام به چاپ دستی های ارزشمندی کرد. که همچنان نیز قابل توجه هستند. رامبراند در خلق چاپ دستی های خود به خلق تکنیکی جدید دست زد و طراحی را با فضای نقاشی در چاپ دستی تلفیق نمود.

یک نمونه از چاپ دستی رامبراند متعلق به قرن 15 میلادی

در قرن بیستم نیز هنرمند معروف اندی وارهول با خلق آثاری که به وسیله چاپ دستی انجام گرفته بود معانی جدیدی به فلسفه ی هنر دنیا وارد کرد. اندی وارهول از تکنیک چاپ سیلک اسکرین برای تولیدات هنری خود بهره می گرفت. از آثار معروف او می توان به چاپ سیلک اسکرین پرتره مرلین مونرو اشاره کرد.

اندی وارهول، چاپ سیلک اسکرین

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا هنر چاپ دستی و رواج آن در دنیا را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 57 = 60