نمایشگاه هنر ایران

اسکیس یا اسکچ بوک چیست و ویژگی های دفتر طراحی چیست؟

اسکیس بوک یا اسکچ بوک چیست و چگونه دفتر طراحی درست کنیم ؟

نمایشگاه هنر ایران: اسکچ بوک به دفتری گفته میشود همیشه همراه طراح بوده و طراح در آن پیش طرح های خود از طرح های مختلف را زده و یا عکس های ساده  که قابل ایده گرفتن هستن  و یا طرح اسکچ یک مدل را میزند و توضیحات لازم را نیز در آن نوشته تا بعد از آن استفاده کند.

اسکچ بوک در میان تمامی رشته های هنری بیشترین استفاده را در میان طراحان دارد.

دفتر طراحی ( اسکج بوک ) برای هنرمند حکم دفتر خاطرات را دارد که به جای «نوشتن» روزانه‌هایش، در آن با زبان تصویر و گاه جملاتی کوتاه در کنار آنها، به ثبت دیده‌هایش می‌پردازد.

در کشور ما اسامی زیادی برای این ابزار به کار برده میشود همانند: ( دفتر اسکچ، دفتر طراحی اسکچ، دفتر طراحی A5، دفتر طراحی پارس ، دفتر طراحی فانتزی ، دفتر اسکچ بوک ، دفتر طراحی کاهی ، دفتر طراحی کانسون و….) فرقی نمی‌کند که دفتر اسکچ بوک در چه شکل و اندازه‌ای باشد، مهم این است که قابل حمل باشد و هنرمند بتواند دفتر طراحی را با خود به هر جایی که خواست ببرد.

دفتر اسکچ برای یک هنرمند مثل یک مسواک می‌تواند باشد و این دفتر اسکچ کاملاً یک ابزار با ارزش برای شماست.

اسکچ بوک در واقع یک محل ذخیره اطلاعات است. اطلاعات هنری و یا همان ایده های طراحی ایده‌هایی که در یک لحظه برای شخص الهام بخشند و یا ایده‌هایی که در طول روز به خاطر هنرمند می‌آیند (همان که در انگلیسی آن را برین استورمینگ ) نام نهاده اند ( و یا گاه خط خطی‌هایی که فقط برای خالی کردن یک انرژی انباشته، می‌توانند به روی دفتر اسکچ بیایند. دفتر اسکچ برای هنرمند یک سلاح است. طراحی در دفتر اسکچ بوک یا در نرم افزار sketchbook می‌تواند حکم یک نوع تمرین هم باشد.

نمایشگاه هنر ایران: مطالعه‌ی طراحی، مطالعه‌ی رنگ، کمپوزسیون و فرم و … . گاهی خلق کاراکترهایی که الهام بخش یک داستان و یا اثری می‌توانند باشند. می‌شود برخی از صفحات آن‌ها آگاهانه طراحی شوند و برخی از آن تصادفی باشد. اسکچ‌ها در دراز مدت می‌توانند روند پیشرفت کار هنرمند را نشان دهند. همیشه می‌گویم ای‌کاش در این دنیای گسترده وب، و البته دنیای فارسی زبان آن، هنرمندان، یک صدای تک و تنها نبودند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا اسکچ بوک چیست و ویژگی های دفتر طراحی چیست؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 6 =