قبل از شروع کار گرافیک لطفا این اصطلاحات را بدانید!
اصطلاحات گرافیک و حتی معنای لغات انگلیسی (زبان تخصصی گرافیک) در هر کاری مهم است، در این میان گرافیک کامپیوتری دارای مفاهیم مختلفی است که توسط فروشگاه پیکسیل جمع آوری شده است که در ادامه به مطالعه آن می پردازیم.
1- Illustration یا ایلیاستریتور:
به معنای تصویرسازی-تصویرگری، در مفهوم کلی، به شاخه ای از هنرهای تجسمی می گن که شامل یکی از موارد، طراحی، عکاسی و نقاشی یا مخلوطی از اینها (مثل پوستر) باشه. هنری است که برای توضیح یا روشن کردن مفهوم یک کتاب داستان، شعر، متن، مقاله و غیره استفاده می شده.تصویرسازی در مفهوم مدرن بعد از دهه نود دوره جدیدی رو شروع کرده، بیشتر در کنار نام نرم افزارهایی مثل ادوب ایلوستریتور، فتوشاپ و کورل دراو نام برده می شه و مفهوم کلی هست که به کلیه شاخه های نامبرده داده شده و حوزه وسیع تری از بازی های کامپیوتری، فیلم، انیمشین، تبلیغات و … دربر می گیره. (نمونه یک فایل Illustration یا Vector)
2- Digital illustration (ایلیاستریتور دیجیتالی):
تصویرسازی با استفاده از ابزار دیجیتالی یا کامپیوتر رو می گن.بیشتر با استفاده از واکوم و انواع لوح های گرافیک (گرافیک تبلت)، ماوس انجام می شه. نرم افزارهای معروف برای این نوع کارها: فتوشاپ، ایلوستریتور و کورل پینتر هست. البته نرم افزارهای رایگانی مثل گیمپ هم وجود داره. تصویرسازی دیجیتالی عموماً بر پایه بیت مپ یا وکتور هست. (نمونه یک فایل Digital illustration)
3- Bitmap بیت مپ:
جزو اصطلاحات گرافیک میباشد و شامل محتوای دیجیتالی است که بصورت ثابت بر روی محورها ثبت شده و اطلاعات تصویر را در خود نگه داشته و همین است که عکسهای معمول و مورد استفاده ما اکثر در اثر بزرگنمایی بیش از صد در صد دچار افت کیفیت می شوند. (نمونه یک فایل Bitmap)
4-Vector وکتور:
محتوای دیجیتالی که با استفاده از فرمولهای ریاضی و به شکل برداری مشخصات و اطلاعات عکس را ذخیره می کند و محدودیتی برای رزولوشن و غیره ندارد. نرم افزارهای معمول برای ساختن وکتور: Freehand, Fireworks, Photoshop و غیره. یک محتوای وکتور می تونه با استفاده از فن آوری xml خلق بشه.ایلوستریشن ممکنه از هر دوی این تکنیک ها استفاده کرده باشه. (نمونه یک فایل وکتور Vector)
5- Graphic art و Graphic design:
اصطلاحات گرافیک در این خصوص زیاد است ،درکل فرق بخصوصی با هم ندارند. شاخه ای از هنر هست که به ارتباط تصویری مشهور شده. استفاده از تصویر و نوشتار بصورت توامان برای رساندن اطلاعات. گرافیک از مفاهیم روانشناسی، زیبایی شناسی و صنایع دستی در تایپوگرافی، هنرهای بصری و صفحه آرایی و طرح بندی در کتاب و سایر انتشارات استفاده می کنه. کاربرد گرافیک انقدر گسترده است که نمی شه تو چند خط حتی خلاصه اش کرد، کافیه حتی توی اتاق خودتون که نشستید کمی سرتون رو بچرخونید تا تصاویری رو که از طرح و نوشتار یا علامت ها و فرم های ساده برای رساندن مفهوم به شما استفاده کرده ببینید و یا حتی اگر حوصله ندارید سرتون رو بچرخونید، به همین صفحه وب ی که روبروتونه یه نگاهی بندازید!
6- Digital art یا هنر دیجیتال :
به یک اثر هنری گفته می شه که از طریق دیجیتال و معمولاً کامپیوتر خلق می شه. حالا یا کل اثر از طریق دیجیتال خلق می شه، مثل یک اثر فرکتال یا هر اثری که از طریق دستورالعملهای ریاضی و الگوریتمها (Algorithmic Art) به دست میاد، یا می تونه تلفیقی از یک اثر آنالوگ مثل یک عکس اسکن شده و دستکاری های دیجیتالی باشه و یا از طریق نرم افزارهای گرافیک مختلف.موسیقی الکترونیکی و عکاسی دیجیتال و چاپ دیجیتال هم جزو این نوع هنرها محسوب می شن. هنر دیجیتال کم کم جایگاه ماندگار خود مثل هنر کلاسیک را در موزه ها پیدا می کند و بیشتر نزد موزه های بزرگ مقبول می افتد.
7- Digital Imaging:
به فرآیند ایجاد یک اثر دیجیتالی از یک سوزه فیزیکی می گن. پردازش و فشرده سازی و ذخیره و حتی چاپ اثر. شما ممکنه از طریق یک دوربین دیجیتال و عکسی که از یک شیی می گیرید، اسکن کردن فیلم و عکس یا یک تکه کاغذ اون رو تبدیل به یک محتوای دیجیتال بکنید.
8- Drawing یا طراحی :
این یکی از اصطلاحات گرافیک میباشد که طراحی جزو هنرهای بصری است، گونه ای بازنمایی یا نقش آفرینی دو بعدی با تاکید بر عنصر خط. طراحی می تونه هم یک هنر مستقل باشه و یک ترسیم مقدماتی برای نقاشی یا مجسمه یا یک بنا باشه. ابزار معمول طراحی ذغال، مداد گچی، مداد طراحی و قلم و مرکب هست.
9- Digital Mixed Media Art:
مدیا جمع لغت مدیوم است و مدیوم همان کاغذی است که نقاش برای نقاشی، گچی که پیکره ساز برای ساختن پیکره و .. استفاده میکند. مدیوم همان ابزار و مواد کار است. اما در این معنی، وقتی شما یک هنر دیجیتالی را با هنر دیگری در یک کار ترکیب می کنید و اثر جدید خلق می کنید، دیجیتال میکس مدیا نامیده می شود. مثلاً ترکیب نقاشی دیجیتالی با عکاسی دیجیتالی یا یک تصویر سه بعدی یا یک اثر وکتور یا غیره در این طبقه بندی جای می گیرد.
10- Page Layout صفحه آرایی یا طرح بندی:
بخشی از هنر گرافیک هست که به چیدمان و آرایش عناصر در یک صفحه می پردازه. قالب بندی، حاشیه ها. خط کشی کردن صفحه برای کاربر در یک محیط گرافیکی دیجیتالی جهت تغییرات چیدن عناصر (تصاویر، کلمات) و غیره. صفحه آرایی در کتاب، طراحی صفحات وب، نمودار ها و غیره کاربرد داره.اصطلاحات گرافیک : قالب های آماده ای که شما برای وبلاگ ها یا پروفایلتون استفاده می کنید و در اونها تغییراتی ایجاد می کنین از همین قبیل هستن.
11- Typography تایپوگرافی:
هنر طراحی حروف و ایجاد تغییرات در حروف با استفاده از تکنیکهای تصویرسازی، مجموعه رفتارهایی که با حروف انجام می شه تا حروف و کلمات به وجه تصویری نزدیک بشن یا ایجاد تاثیر بصری یا بیان تصویری به کمک کلمات. این هنر، می تواند در قالب دو بعدی یا حتی سه بعدی (پیکره سازی) مورد استفاده قرار بگیره.
12- Painting نقاشی:
به لحاظ لغتی، هنر رنگ آمیزی سطوح هست و به لحاظ هنری، استفاده از عناصر زیبایی شناختی و خلاقیت ها و عواطف در یک زبان بصری دو بعدی. عناصر مورد استفاده در نقاشی: خط، شکل، رنگ، رنگسایه و بافت هست و با استفاده از این عناصرو راههای مختلف می توان احساس حجم فضا نور و حرکت را بر روی سطح تختی مثل بوم، تخته، دیوار و غیره ایجاد کرد. کیفیت اثر با ترکیب بندی مشخص می شه و از قدیم خاصیت روایت، توصیف، مستندنگاری، داستان پردازی یا تبلیغ رو بر عهده داشته. البته از اواخر سده نوزدهم و با بوجود اومدن مکاتب نقاشی این چهارچوب های بیانی از جلوی راه هنرمند برداشته شد و استقلال بیان و ایجاد کیفیت حسی آزادی رو برای نقاشها به ارمغان آورد.
13- Texture یا بافت:
در هنر گرافیک، ایجاد بافت در جزئیات یا کل یک سطح هست. در یک تعریف ساده، وقتی شما از تصویر یک سطح سنگلاخ برای ایجاد یک بافت خشن و سنگی برای پس زمینه کار استفاده می کنید، یا چمن های یکدستی یا غیریکدستی که در یک بازی رایانه مشاهده می کنید، با تکسچر سرو کار داشته اید.
14- CSS:
زبانی است که روش نمایش مستنداتی را که بر اساس یکی از زبان های نشانه گذاری نوشته شدن، رو مشخص می کنه. بیشتر در طراحی صفحات وب مبتنی بر HTML یا XHTML کاربرد داره. این زبان برای کمک به کاربر در تعریف رنگ و فونت و طرح بندی، بالاتر بردن کیفیت صفحات وب و جدا کردن محتوا از نوع نمایش، برطرف کردن پیچیدگی های معمول وب دیزاین و قابل انعطاف تر کردن آن و غیره استفاده می شه.
15- Inspiration یا الهام:
در قالب هنر، به ان اتفاق ناگهانی می گویند که از ضمیر ناخودآگاه و غیر عقلانی هنرمند برمی خیزد که منجر به خلق ایده برای یک اثر هنری می شود. مکاتب مختلف ایده هایی گوناگونی راجع به الهام ایده دارند. مثلاً فروید می گه الهام از روان درونی هنرمند نشات می گیره و همون کشمکش های حل نشده روانی یا ضربه های روحی دوران کودکی اوست.
16- استراتژی تبلیغاتی Advertising strategy :
پیشبینی برنامه تبلیغاتی بر اساس ویژگیهای محصول و نیازهایمخاطب با چشمداشتی به بازار هدف. استراتژی تبلیغاتی در حقیقت تاکتیک کوتاهمدت، میان مدت و درازمدت در مبارزه با رقبا جهت نیل به هدف است.استراتژی تبلیغاتی Advertising strategy :پیشبینی برنامه تبلیغاتی بر اساس ویژگیهای محصول و نیازهایمخاطب با چشمداشتی به بازار هدف. استراتژی تبلیغاتی در حقیقت تاکتیک کوتاهمدت، میان مدت و درازمدت در مبارزه با رقبا جهت نیل به هدف است.
17-اسلوگان Slogan :
شعار تبلیغاتی ثابت که هویت مفهومی و تبلیغی یک مجموعه باشد.برای مثال اسلوگان شرکت سونی It’s a sony.
18- اطلس رنگ Colour Index :
کتابچهها و کتابهایی هستند که نمونههای رنگ مورد نظر را با درجه شکلگیری، ارائه کردهاند.درانتخاب رنگ از اطلس رنگ باید به کیفیت رنگ و کاغذی که اطلس با آن چاپ شدهو هماهنگی آنها با کیفیت رنگ و کاغذی که میخواهیم استفاده کنیم،توجه داشت.
ابزار تبلیغاتی:مقصود، رسانه انتخابی جهت انجام امر تبلیغات است. این رسانه میتواندنشریه (آگهی نشریات) تلویزیون (تیزر)، سینما (انونس) و … باشد.
19- اوراقاداری Letter head set – Stationery :
به مجموعه سربرگ، پاکت نامه،کارت ویزیت، کارت پرسنل، کاغذ یادداشت، کارت اعتباری و … گفته میشود.
20- بیل بورد Billboard :
به نمایانههای با ساختار وسیع گفته میشود که جهت تبلیغ موضوعمورد نظر در میادین، بزرگراهها و … نصب میشوند. بیل بورددارای جهت افقی بوده و قاعدتاً بر روی پایههای ویژه نصب شده و اغلبدارای قابلیت نورپردازی میباشد.
21- برورشور Brochure :
محصولی است که دارای نوشتار و تصاویر مرتبط برای تبلیغ موضوع مورد نظر است.بروشوراغلب دارای جلد بوده و در ارتباط با موضوع، توضیحات کامل و لازم را با ذکرجزئیات ارائه مینماید، نحوه ارائه و تولید بروشور در تناسب با موضوعو مخاطب به شیوههای چند لت، فرمی و … خواهد بود.پایداری زمانی:منظور دوام اثرگذاری مورد تبلیغی است. هرچه میانگین این دوام بیشتر باشداحتمال موفقیت پروسه تبلیغ بیشتر خواهد بود، اگرچه این پایداری در تناسببا موضوع تعیین و تعریف خواهد شد.
22- پلان بندی:
به تعیین ترتیب دیده شدن عناصر بصری در یک اثر گفته میشود.درایجاد این لایههای بصری توجه به مجموعهای از نکات الزامی است،از جمله: ابعاد، محل قرارگیری، رنگ، پرسپکتیو، نحوه پردازش، تأثیرات صوتی و …
23- پلات Plot :
به معنای رسم کردن تکنولوژی نسبتاًنوینی است در چاپ دیجیتال.
24- پروژه تبلیغاتی Advertising project :
به مجموعه اعمالی که در جهت انجام یک مورد تبلیغاتی رعایت میشود،اطلاق میگردد. این پروژه میتواند یک پوستر و یا یک تیزر باشد.
25- پوینتPoint :
به اندازه قلم گفته میشود. هر پوینت برابر با ۳۷۶/۰ میلیمتراست. به عبارت دیگر قلم پوینت ۱۰ دارای بلندای ۷۶/۳ میلیمتر است.
26- پیکسل Pixel :
کوچکترین واحد تشکیل دهنده تصاویر در نرمافزارهای تصویری است. فایلیکه دارای کیفیت DPI 300 است، در هر اینچ، دارای ۳۰۰ پیکسل در یک خط افقیاست. هرچه این تعداد پیکسل کمتر باشد، کیفیت تصویر نیزپائینتر خواهد بود.تن رنگ Tint :شامل درجات روشنتر و تیرهتر از رنگ مورد نظر میباشد.
27- تیزر Tiser :
احتمالاً از واژه Advertiser اخذ شده است. به آگهیهایی گفته میشود که از تلویزیون پخش میشوند.
28- ترکت Tract :
به معنای مقاله. به برگههای کوچکی گفته میشود (حدود A5) کهاطلاعات نوشتاری و تصویری لازم بر روی آن درج شده و به مخاطب ارائه میگردد.
29- تایپوگرافی Typography :
در اصل به معنای طراحی حروف و خلق فونتهای جدید است. در اصطلاحتشدید وجوه تصویری نوشتار در جهت تقویت مفهوم و جذابیت و تأثیرگذاری بصریبیشتر است.
30- ترام Trame :
کوچکترین جزء شکل دهنده تصویر در چاپ افست است.ترامدارای اشکال متنوع و گوناگون است. ترام یک رنگ از ۱ تا ۹۹ قابلیت تعریفدارد. رنگی که دارای ترام ۱۰۰ باشد را رنگ تخت یا تمپلات مینامند.
31- تیتر :
به اصلیترین بخش نوشتار از لحاظ مفهوم اطلاق میشود.بطور معمول تیتر از لحاظ ابعاد و محل قرارگیری بیشترین دید را خواهد داشت.درحرکتهای تبلیغاتی، تیتر خلاصه و اثرگذار، خوش گویش و خوش نوشتار خواهد بودو بایستی فضای کلی طرح و نوشتار متن را به مخاطب انتقال دهد.
32- تیم اجرایی Edit Team :
منظور گروهی با توانایی و تخصصهای گوناگون است که بصورت مشترک یکپرونده تبلیغاتی را در بخشهای گوناگون حمایت و اجرا میکنند. این تیم میتواند از دو نفر یا چند ده نفر شکل گرفته باشد.در پروژههای عظیم تبلیغاتی امکان آنکه یک تیم اجرایی، خوداز چند تیم اجرایی دیگر تشکیل شده باشد، وجود دارد.
33- جدول زمانی Time chart :
برنامه زمانیای که روند حرکتی و اجرای برنامه تبلیغاتی بر اساس آن به پیش خواهد رفت.
34- چاپ افست Offset Pring :
گونهای از تکنیکهای چاپ که در آن با استفاده از (ترام) و کنارهم قرارگیری این نقاط ریز رنگهای مورد نیاز از چهار رنگ اصلی سایان (آبی فیروزهای)، مجنتا (قرمز ارغوانی)،زرد و سیاه، ساختهمیشوند.در چاپ افست تهیه زینک و فیلم لازم است (تهیه فیلم با توجه به تکنولوژی پلیت ستر (Platesetter) ضروری است.
35- چاپ سیلک Silk Pring :
در این شیوه رنگها غالباً بصورت تخت رنگ بوده امکان ارائه تیرگی و روشنایی در یک بار عمل رنگ گذاری کمتر میسر است.
رنگهای مورد نیاز بایستی شابلونهای جداگانه داشته باشند و رنگهای ثانویه ازهمنشینی دو رنگ در کنار یکدیگر بوجود نیامده بلکه هر رنگ بایستی جداگانهساخته شده و بطور مجزا چاپ شود.
36- روی جلد Cover :
شامل طراحی برای پوشش مواردی همچون مجله، کتاب و … میباشد. طرح درطراحی جلد کتاب امکان دارد بخشی بنام لب برگردان نیز به روی جلد اتصال داشته باشد.
37- رتوش Retouch :
به ترمیم و اصلاح تصویری بخشهایی از عکس میگویند. برای مثالاز بین بردن خال از روی یک چهره در یک عکس را رتوش کاری مینامند.رنگ کد دار Code cooler :رنگهایی که از ترکیب رنگهای چهارگانه چاپ افست (CMYK) بدست نمیایند و بایستی بصورت مجزا (خارج از ماشین و توسط کارخانه سازنده) ساخته شوند.
38- زینک Zinc :
به معنای فلز روی. به ورقههای آلومینیومی گفته میشود که طرحفیلم بر روی آنها منتقل شده و عمل چاپ را در چاپ افست میسر میکنند.
39- ساختار شکنی Breaking the Rules :
ایجاد تغییرات در قواعد و پیش فرضهای موجود البته متناسب با موضوع ومخاطب برای ساختار شکنی، بایستی ابتدا ساختار خلق هر اثر را آموخته باشیم.
40- سواد بصری :
مقصود سطح درک تصویری هر جامعه آماری از محرکات بصری است.
41- فتوگلاسی Photo glossy :
نوعی کاغذ ویژه با ژلاتین مخصوص که کیفیت چاپ در چاپگرهای رومیزی را افزایش میدهد.
42- فرهنگ بصری Visulal culture :
منظور ساختار و شاکله تصویری به لحاظ مفهوم هر عنصر بصری در ذهن جامعه مخاطب است.
43- فرهنگ کلامی:
ساختار و شاکله زبانی به لحاظ مفاهیم کنایی برای هر واژه یا جمله.
44- فضاسازی تبلیغاتی Advertising situation :
اجرای تمهیدات لازم در راستایتشدید اثرگذاری بیشتر حرکت تبلیغاتی و باورپذیری افزون تر مخاطب.فلو:محور شدن، تار شدن. در چاپ چند رنگ، هنگامی که رنگها دقیقاً در محلمورد نظر چاپ نشوند، کلیت تصویر دارای دقت و شفافیت لازم نبوده و اصلاحاً (فلو) میشود.
45- فونت Font :
به خانواده حروف میگویند شکل هر نوع قلم نوشتاری است.
46- فیلم Film :
در بحث چاپ افست، منظور فیلم خروجی برای هر رنگ از چهار رنگ اصلی است. برگهای شفاف از جنس آسترالون که یک سطح آن توسط ژلاتین حساس به نورپوشانده میشود.
47- کیفیت فایل Resolution :
دقت تصویر نرمافزاری در نرمافزارهای تصویری که بر اساس پیکسل در هر اینچ تعریف میشود.استاندارداین کیفیت برای فایلهای چاپی، سی صد پیکسل در هر اینچ و برایفایلهای نمایش (در ابعاد کوچک) هفتاد و دو پیکسل در هر اینچ است.
48- کاتالوگ Catalogue – Catalog :
به معنای فهرست است. از لحاظ ساختار و اجرا دارای مشابهتهای بسیار با بروشور است.ولی عمده تفاوت آن با بروشور در این است که کاتالوگ بصورت فهرست آن با بروشوردر این است که کاتالوگ بصورت فهرست وار اطلاعات را به مخاطب ارائه کرده و بالطبع دارای اطلاعات محدودتری در رابطه با موضوع خواهد بود، ضمن آنکهکاتالوگ بیشتر در ارتباط با کالا تهیه و تولید میشود.
49- گرافیک محیطی Environmental Graphic :
گرافیکهایی که برای استفاده در محیطهای داخلی یا خارجی و بطور معمولدر ابعاد متوسط (Medium Format) و ساختار بزرگ (Large Format) تهیه وتولید میشوند. بیلبورد، استند، سردر فروشگاهها، آرایههایشهری، احجام میادین، طراحی فضای سبز پارکها، مبلمان شهری و … از جمله این موارد هستند.نکتهایکه لازم به ذکر است آنکه، هر گرافیک محیط الزاماً در رده تبلیغات محیطیقرار نمیگیرد و نیز هر تبلیغات محیطی قرار نمیگیرد و نیز هرتبلیغات محیطی ضرورتاً از عامل گرافیک بهره نخواهد برد، اگرچه این دو دربسیاری از موارد لازم و ملزوم یکدیگرند.
50- گرافیک خبری Info Graphic :
گرافیکهایی که بیشتر در بستر فعالیت خبر گزاریها وشبکههای اطلاعاتی رایانهای جایگاه پیدا میکنند. درگرافیک خبری بدلیل سیال بودن فضای کار، توجه به ترکیب بندی شناور و قابلیتتغییرات متعدد، الزامی است.صفحات وب از متداولترین گونههای گرافیک خبری است.
51- گرید Grid :
درجه، رتبه، پایه جدولی دارای خطوط عمودی و افقی که به کمک آن محل قرارگیری نوشتار و تصاویر در صفحه مشخص میشود.گریدهاصفحهها را به قسمتهای هم اندازه تقسیم بندی میکند. در گریدحواشی صفحه، محل قرارگیری نوشتار، تعداد ستونها و … معین میشوند.امروزه و در نرمافزارهای خطوط راهنما نیز میتوانند کاربردی مانند گرید داشته باشند.
52- لیتوگرافی Lithography :
در اصل بمعنای چاپ سنگی است. امروزه به مراحلی گفته میشود که منجربه تهیه فیلم و زینک از روی طرح و یا فایل میشود. (و یا قالب موردنظر از طرح یا فایل).
53- مونتاژ (Mountage) :
در این بحث به تکه کاریهای فیلم در لیتوگرافی گفته میشود. برای مثال اضافه کردن فیلم یک نوشتار به فیلم یک طرح را مونتاژمیگویند.
54- ماکت Maquette :
اجرای نمونهی احجام مورد نظر در ابعادی کوچکتر از اندازه اصلی.
55- مدیریت پروژه Project Managing :
نظارت بر بخشهای مختلف پروژه تبلیغاتی و مدیریت آنها. وظیفه مدیرپروژه جمع آوری اطلاعات لازم از بخشهای گوناگون و سامان دادن مجموع آنهاست.
56- مد رنگی Colure mode :
ساختار رنگ در هر فایل را مینامند. بعنوان نمونه فایلهایی که تنهابرای نمایش دادن ساخته میشوند باید مد رنگی RGB و فایلهایی که برایچاپ شدن آماده میشوند باید دارای مد رنگی CMYK باشند.
57- نرمافزار تصویری Raster software :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : نرمافزارهایی که تصویر در آنها بر اساس پیکسل شکل میگیرد.
58- نرمافزار برداری Vector software :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : نرمافزارهایی که تصویر در آنها بر اساس بردار و معادلات ریاضی شکل میگیرد.
59- نوآوری Innovation :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : خلاقیت، ارائه راه کارهایی که پیش از این معمول و مرسوم نبوده است.
60- واریاسیون Variation :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : یکی از اصطلاحات گرافیک است : ارائه طرحهای ثانویه بر اساس طرح اولیه. واریاسیون اگر با حفظ عناصربصری و تغییر در رنگهای طرح باشد، واریاسیون رنگ نامیده میشود. و اگر طرح در چیدمان و تعداد عناصر بصری تغییر کرده ولی در رنگها ثابت باشددر این حالت واریاسیون طرح نام میگیرد.
61- واژه کلیدی Keyword :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : اصلیترین واژه یا یکی از واژگان اصلی در تیتر یا اسلوگان.
62- یونیک Unique :
یکی از اصطلاحات گرافیک است : هم موردی که کمنظیر و استثنایی باشد. اعم از ایده، سوژه و ..
63- ۳D art یا گرافیک سه بعدی:
یکی از اصطلاحات گرافیک است : فرآیند پردازش طراحی پیچیده ای برای تصویرسازی از طریق فرمهای هندسی و چند ضلعی و توابع خاص ریاضی که منجر به ساخت یک سوژه سه بعدی با واقع گرایی زیاد می شه. خیلی از صحنه سازی هایی که در فیلم ها و انیمیشن ها و غیره دیده می شه مربوط به گرافیک سه بعدی هست.
64- Sculpture پیکره سازی یا مجسمه سازی:
آفرینش یک حجم سه بعدی که دارای مفهومی باشد. مجسمه می تواند شیئ همه جانبه و مستقلی در فضا باشد مثل وجود یک آدم یا یک صندلی. یا نقش برجسته ای باشد که به زمینه ای متصل است و از جایی بیرون آمده. در ساختن مجسمه از مواد متنوعی چون گل، گچ، موم، سنگ، بتن، چوب، فلز، فایبرگلاس، عاج، صدف و کاغذ و غیره استفاده می شه. روشهای مجسمه سازی به سه گروه اکثریت و اصلی : کنده کاری- شکل دهی- جفتکاری (اتصال قطعات از راههای مختلف) تقسیم می شن. مجسمه سازی از عصر کلاسیک تا مدرن تغییرات بسیار زیادی داشته.
با آشنایی اصطلاحات گرافیک منتظر مقالات بعدی ما در پیکسیل باشید و به دوآرت برای انجام پروژه های گرافیک و سفارش طراحی سر بزنید.
- پایان قسمت اول (اصطلاحات گرافیک)
- منبع: شبکه گرافیک ایران